Forsidebilde SurfersBeach

Singapore Leiebil

De fleste store bilutleieselskapene har kontorer både på flyplassen og i sentrum, men du bør vurdere om du egentlig har bruk for en bil hvis du bare akter å være i Singapore. I sentrum er det meste innenfor gangavstand, og kollektivsystemet på resten av øya er svært godt utbygd, ikke minst den hypermoderne og effektive undergrunnsbanen MRT. Det er venstrekjøring i Singapore, noe som er uvant for de fleste av oss, selv om trafikken går svært pyntelig og kontrollert for seg, sammenlignet med resten av Asia.

Har du planer om å kjøre ut av Singapore og inn i Malaysia, vil du normalt sett få en ekstrautgift på en hundrelapp eller to per dag. Dette varierer med selskap og biltype, så sjekk dette først. Og hvis du planlegger å være mest i Malaysia, bør du definitivt vurdere å leie bilen der i stedet. Prisene er lavere i Malaysia, og du har da muligheten til å levere bilen et annet sted enn der du hentet den. Å leie en bil i Singapore for å levere den i Malaysia vil vanligvis ikke bli akseptert.

Det finnes flere reisemål ikke langt fra Singapore både i Malaysia og Indonesia som egner seg flott til utflukter både for en dagstur eller for noen dagers opphold, men ikke alle disse er like praktisk (eller mulig) å ta seg til i bil:

Bintan (50 km)
Singaporernes egen favorittdestinasjon for en dags- eller helgetur kan du ikke kjøre bil til. Bintan er en indonesisk øy sørøst for Singapore, og nås med båt på ca. 45 minutter, billettene koster rundt 180 kroner. Per 2006 trenger du ikke visum her, selv om du formelt sett befinner deg i Indonesia. Bintan har flotte strender og en rekke resorthoteller der det lønner seg å forhåndsbestille, spesielt hvis du ankommer en helg. Du er også avhengig av skruppelløse taxisjåfører for å komme deg rundt på øya, og hvis du da ikke helt vet hvor du skal, er du dømt til å bli lurt trill rundt.

Pulau Tioman (180 km)
Den malaysiske tropeparadisøya Pulau Tioman er blitt kraftig turistpreget og kommersialisert etter at Time Magazine i 1970-årene kåret den til en av verdens ti vakreste øyer. Det har grodd opp resorts, restauranter, en flyplass og casino, og øyas innbyggere lever av turisme. Selv om øya i likhet med den mer kjente ferieøya Langkawi er blitt taxfree-område, er det forholdsvis dyrt sammenlignet med resten av Malaysia. Ta med kontanter, det finnes ingen minibank på øya.
Pulau Tioman har flotte strender som er ypperlig for snorkling og dykking, og et stort regnskogområde med flere fredede dyrearter.

Det går daglig hurtigbåt fra Singapore til Pulau Tioman, denne turen tar ca. 4,5 timer hver vei, og prisen ligger på rundt 700 kroner tur-retur. Eventuelt kan du kjøre eller ta buss til Mersing på Malaysias sørøstkyst og ta en atskillig billigere (men tregere) ferge derfra.
For mer informasjon, besøk Pulau Tiomans offisielle hjemmeside.

Johor Bahru (15 km)
Hvis du bare har et par dagers opphold i Singapore, men har lyst til å oppleve noe mer typisk asiatisk, trenger du ikke reise langt. Rett overfor grensestasjonen til Malaysia ligger den sørligste byen på det asiatiske fastlandet, Johor Bahru, med en halv million innbyggere. Johor, som den kalles i dagligtale, er for Singapore hva Strömstad er for Oslo. Singaporerne drar hit for å handle varer som er billigere i Malaysia, som mat og bensin, og for å boltre seg i lystige aktiviteter som ikke er så vel ansett i hjemlandet. Johor Bahru har et livlig og fargerikt nattmarked. Gå ikke glipp av det gamle sultanpalasset, som nå er omgjort til museum.

Melaka (260 km)
Malaysias mest historiske og muligens mest sjarmerende by kalles Melaka, og har opp igjennom århundrene vært kontrollert av både nederlendere, portugisere, briter og malaysiske sultaner. Alle har lagt igjen en del av sin egen kultur, noe som er tydelig i Melakas multietniske befolkning og i de middelaldersk utseende bygningene i de trange gatene. Få med deg den portugisiske festningen Porta de Santiago og Malaysias eldste kinesiske tempel Cheng Hoon Teng.


KLIKK HER! Størst og best på leiebiler!

  Gjør et Leiebilkupp nå! 

Internasjonalt førerkort

Internasjonalt førerkort er en oversettelse av ditt norske førerkort. Internasjonalt førerkort er et papirhefte i A6-format med grått omslag og hvite sider.

Enkelte land i Europa krever fortsatt et internasjonalt førerkort i tillegg til ditt nasjonale førerkort. Skal du leie bil utenfor Europa anbefales det å alltid ha med internasjonalt førerkort. For mer informasjon besøk nettsiden til NAF (Norges Automobilforbund).

Tokyo-guiden!

  • Tokyo

    Tokyo er mest sannsynlig radikalt forskjellig fra alle andre byer du har besøkt, og er svært vanskelig å beskrive. Byen er på...

  • Fly til Tokyo

    Ingen flyselskaper flyr direkte fra Norge til Tokyo. Du må mellomlande minst ett sted og regne med en total flytid på rundt...

  • Klima i Tokyo

    Sommeren i Tokyo innledes med tre til fire ukers regntid i juni. Videre preges sommeren av høy luftfuktighet og varme dager. Den mest...

  • Shopping i Tokyo

    Shoppere kan sette kursen for bydelen Akibahara, et neonopplyst futuristisk utseende område som først og fremst er verdt å...

  • Tokyo Turist

    Selv om Tokyo er en av verdens største byer med over 12 millioner innbyggere (over 35 millioner inkludert de nærliggende...

  • Tokyo Attraksjoner

    Tokyo er så stort og så fremmedartet at vi (tro det eller ei) anbefaler at du blir med på en turist-buss-tur rundt i byen. Bruk...

  • Tokyo Spise

    Japansk mat er mer enn sushi!  Det er en drøm å spise mat i Tokyo. Men en dyr drøm. Det finnes så mange gode restauranter at du...

  • Reiseartikler om Tokyo

    Tokyo er en av verdens mest fascinerende byer - det er lite tvil om annet.  Her er det en storbypuls som vi fra Europa ikke...