Forsidebilde SurfersBeach

Reisebrev fra Praha

Reisebrev fra Praha, av Morten Heiberg! Foto: Morten Heiberg.

Før vi startet turen hadde vi gjort noen småting i forkant i tillegg til ordne med overnatting, noe jeg også vil anbefale andre også å gjøre.

Finn ut på forhånd hva du vil med turen. For vår del var det å se en del av arkitekturen Praha hadde å by på, kose oss i solen med en kald øl i hånden og gjerne titte innom en lokal pub eller to. Shopping stod også på programmet, men det var på ingen måte det viktigste. Viktigst for oss nyte, ikke stresse verken hit eller dit for å rekke det ene eller det andre.

Bestille flyreise slik at man får mest mulig tid i Praha, dvs på en weekendtur reise relativ tidlig på fredag, med hjemreise sent på søndag. For vår del passet det utmerket med å reise kl 0750 fra Oslo Gardermoen for å lande i Praha to timer senere. Hjemreisen kl 2000, med landing på Gardermoen kl 2200

Bestille guidet tur. Vi bestemte oss for norsk guide slik at vi fikk med oss alt samtidig som det var lettere å spørre og får tips om alt fra restaurantbesøk, puber, shopping og andre ting vi burde se osv. Vi bestemte oss for å ta den guidede turen samme dag som vi kom ned, men samtidig såpass utpå ettermiddagen at vi rakk å se oss litt rundt før gåturen. Jo før man tar den guidede turen, jo lettere får man en oversikt over byen og det er også lettere å ta i bruk de tipsene man får. Vi bestilte turen til kl 15.00, noe som passet oss utmerket.

Bestille spa/massasje . Høres kanskje litt ”femi” ut, men du verden hvor godt det er for kropp og sjel etter ha gått og gått i en by som består av brostein og atter brostein.

Blå himmel og stekende sol. da smaker en øl godt

Etter 20-25 minutter med et anbefalt taxi-selskap ankom vi Hotel Atos kl 1045, men fikk raskt til svar at reiseselskapet hadde gjort en feil og vi måtte omplasseres til et nytt og bedre hotell. Fem minutter senere satt vi en hotell-taxi som kjørte oss til Hotel Astoria som lå enda bedre plassert i forhold til alt og ingenting i selve bykjernen. Et **** som anbefales i forhold til pris, standard og ikke minst avstand. Tre-fire minutter gange så var man midt i Gamlebyen torget med alt den har å by på.

Et lite tips er å ha vekslet til litt tsjekkiske koruna, slik at man har cash til å betale for taxituren som koster ca 600 tsjekkiske kr, dvs NOK 195,- Det er viktig å benytte et anbefalt taxi- selskap da mange av dem har et rykte på seg på å lure folk langt mer enn normalt. Det er også mulig å ta buss til sentrum. Litt mer om dette kan du lese på mine tips etter reisebrevet.

Vi skiftet til shorts og trøye da det var spådd over 30 grader utover dagen. Turens første øl ble konsumert sammen med en lett lunch på torgets mange uterestauranter. Prisene på torget er vesentlig dyrere enn utenfor allfarvei, men fremdeles billig i forhold til norske priser når man kun skal ha en lett lunch og noe forfriskende å skylle det hele ned med.

Det er også noe av sjarmen å kunne sitte ute med en kald forfriskende øl og bare nyte det yrende folkelivet på torgplassen. Etterpå tok vi oss en liten spasertur før vi bestemte oss for å gå tilbake til hotellet for å hvile litt før dagens store høydepunkt, fem timers guidet tur. Kl 1500 var det bare å snøre på seg joggeskoene (Praha har stort sett bare brostein, så gode og praktiske sko er å anbefale). Yngvar Brenna

het guiden som skulle guide oss gjennom de viktigste kulturskattene Praha har å by på. Ja, og en stoooor dose med informasjon om alt og ingenting, det var ikke en ting den mannen ikke kunne svare på da det gjaldt Praha. Vi var kun to stk, så vi fikk veldig god kontakt med Yngvar og tonen mellom oss ble raskt lett og ledig.

Slitne, men veeeldig fornøyde i Praha

Etter 1,5 mil og nærmere fem timers gåtur, ny personlig rekord i både lengde og tid for min del, var vi rimelig slitne og fant raskt ut at det beste var å finne en restaurant og spise i før vi gikk hjem til hotellet. Hadde vi tatt turen til hotellet tror jeg ganske sikkert at vi hadde slokna med gang og da ville det nok vært vanskeligere å få kropp og sjel ut av senga igjen. Vi fikk anbefalt en restaurant av guiden og fikk i oss en meget god kjøttbit med godt drikke til som gikk rett i fletta for å si det sånn.  Etterpå måtte vi bare gå av oss litt sideflesk, samt nyte den varme kvelden, før vi tok kvelden rundt midnatt. Sjelden har vel to sjeler sovnet så kjapt som vi gjorde den kvelden.

Yngvar Brenna er i midten av 30-årene og studerer til vanlig kunsthistorie. Han nærmer seg med stormskritt 20 år som beboer i Praha-området og har guidet mange nordmenn opp igjennom årene. Vi vil på det sterkeste anbefale andre å ta kontakt med Yngvar for de som har lyst på en guidet tur med nogå attåt. Prismessig ligger han på ca 25 euro pr time for grupper opp til 4 personer, billigere pr pers hvis flere. Han har vært til utrolig stor hjelp da det gjelder beskrivelse av reiserute og andre forslag i forhold til reisebrevet. Han kan treffes på mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Shopping og avslapping

Lørdag våknet vi overraskende pigge, men med et hode som fremdeles var fullpakket av informasjon om Prahas kulturskatter. Uansett, vi var begge helt klare på at dette hadde vært en guidet tur vi sent vil glemme. Selv om vi hadde vært på lang guidet tur dagen før, kunne vi sikkert brukt både lørdagen og søndagen på enda mer kultur, for det er ingen tvil om at Praha har enda mer å by på, men vi ville ha litt mer ut av turen enn bare det å traske rundt i alt som er av fine bygninger. Kan fort blir litt for mye av det gode og ting må også fordøyes. Da er det faktisk bedre å ta turen tilbake til Praha ved en senere anledning.

Ut på tur, aldri sur(r)

Etter en god frokost bestemte vi oss for å bare rusle litt rundt, nyte været og bare ta ting litt på sparket.  En utepils og rett og slett bare å sjekke ut stemningen på torget. Etter en stund bestemte vi (Hege) oss for å ta en shoppingtur i Praha. Vi hadde blitt anbefalt av guiden Yngve om å ta Metro B fra sentrum (ved kjøpesenteret Palladium) en halvtimes tur ut av Praha.

Det var enkelt som bare det, vi skulle sitte på til endestasjonen Zlicin, gå tvers over veien så var vi der(pris 52 tsjekkiske kr tur/retur, dvs. litt i underkant av NOK 17,-.) Et stort relativt nytt Metropolen shoppingsenter stod da rett i mot oss. Her var det butikker i bøtter og spann i tillegg til masse serveringssteder. Etter å ha trasket rundt noen timer, kjøpt litt, fått i oss litt nødvendig føde, var vi klare for å reise tilbake til sentrum.

Vi gikk rett ut fra stasjonen inn i Palladium, dermed ble shoppingturen enda lengre…, men etter hvert ble begge veldig tørste og vi gikk ut av senteret  straka vegen til en uterestaurant for en kald  svetlé pivo,(et lyst tsjekkisk fatøl).

Praha by night is very beatiful

Praha er utrolig fin by å se på dagtid, men i mine øyne enda finere på kveldstid, en varm sommerdag i juni. Vi klarte utrolig nok å traske enda noen meter, se litt av England – USA som gikk på storskjerm midt i gamlebyen torget før spiste en super duper middag. Vi rakk en tur innom et par brune ølbuler hvor vi fikk kjøpt øl til NOK 7,50 halvliteren før vi tok kvelden.

Spa og Michelin-guide restaurant besøk

På søndag hadde vi en ting på tapeten, en times spa på Hotel Hoffmeister.  Før det tok vi en liten tur ned til Gamlebyen torget for å sniffe inn det siste. Spa oppholdet kan beskrives med ett ord: NYDELIG.  Det gjorde meget godt for kropp å sjel etter mye gåing på brostein. Følte meg som en 22 åring igjen etter behandlingen, en økning på flere år i følge min bedre halvdel, i alle fall sier hun rett som det er at jeg oppfører meg som en fem åring. De to tingene kan kanskje ikke sammenlignes, men ….

Vis a vis Hotell Hoffmeister lå en restaurant som er anbefalt i 2010-årgangen til Michelin-guiden. Altså en ganske fancy restaurant med mye dill-dall mat på menyen. Litt usikre på pris og om vi var ”fine” nok, tok vi etter litt om og men steget inn i restauranten. Jeg fant ut kjapt ut at jeg kun er en enkel sjel fra Lompemón da jeg bestilte salat med noe ræl som smakte, mens Hege bestilte en suppe som overraskende nok kom med et posjert egg.  Ikke akkurat innertier det heller. Vi var fremdeles sultne og fant ut at vi kanskje skulle prøve noe annet, det var tross alt ikke hver dag man spiste på en Michelin-guide restaurant. Vi klinte da begge til med  ”Praline of corn chicken” som inkluderte en kyllingrett med en del dilldall inni. Uansett, jeg synes nå engang at mors kjøttkaker i brun saus smaker best!. Positivt var det at prisen på ingen måte var avskrekkende.

Etter lunch/middagen (to i en) tok vi turen tilbake til Gamlebyen, før vi reiste tilbake til hotellet hvor vi gjorde oss klare for avgang til flyplassen. Vi hadde gjort avtale med resepsjonisten på hotellet om at vi ønsket taxi rundt kl 17.00.

Hjemreise...

Kl 20.00 var vi klare for avgang, kl 22.00 landet vi på Gardermoen hvor Adéle stod og ventet på oss. Hjemme litt før kl 23.00.  Alt i alt en toppers tur som vi ikke kommer til å glemme på mange-mange år.
Mest positivt er at vi opplevde enormt mye, mye takket være de få, men viktige forberedelsene vi hadde gjort i forkant som gjorde sitt til at vi ikke hadde for mange planer, men noen få. Dette gjorde sitt til at vi fikk mye tid til slappa av og bare nyte

Tips på ting man bør gjøre i Praha

1. Ta en guidet tur(gjerne med Norsk guide, men alternativene er mange)
2. Ta en tur på gamlebyen torget på både dagtid og kveldstid. Nyt gjerne en øl og opplev folkelivet
3. Prøv ut øl fra et av Tsjekkias mange ølbryggerier.
4. Glem stress og mas. Litt fjernt, men viktig å huske på
5. Spa/massajse (godt for kropp og sjel)

Praha-guiden!

• Praha

Praha kalles for Den gylne byen, Byen med de tusen spir og Europas hjerte. Kjært barn har mange navn, og alle Prahas navn er vel...

• Fly til Praha

Både Norwegian, SAS og Czech Air flyr direkte fra Oslo til Praha på to timer. I skrivende stund flys det også direkte fra...

• Bli kjent i Praha

Praha ligger ganske nøyaktig midt i kontinental-Europa, og har et behagelig klima fra vår til høst. Byen har rundt 1,2 millioner...

• Turist i Praha

Hvis du er noenlunde frisk og god til beins, er det ikke noe stort problem å få med seg de fleste av Prahas attraksjoner til...

• Shopping i Praha

Det mest populære å kjøpe for turister i Praha er sko og krystall. I Gamlebyen finner du utallige butikker som selger det...

• Spise i Praha

Tsjekkerne er ikke akkurat mest kjent for sitt bidrag til verdens haute cuisine. De lokale, tradisjonelle rettene domineres av...

• Med barn i Praha

Tsjekkerne er generelt svært barnevennlige og familieorienterte, selv om Praha ikke er spesielt tilrettelagt for barn. Du finner for...

• Hotell i Praha

Hotellene i Praha er enten sentrale eller rimelige. Svært sjelden er hotellet både og. Så da blir det opp til hver enkelt å...

• Praha Leiebil

Det tsjekkiske veinettet er av god standard, og leiebil er forholdsvis rimelig, spesielt hvis du leier av et av de lokale...

• Praha Sport

To idrettsgrener er større enn alle andre i Tsjekkia, nemlig ishockey og fotball. Dette gjelder også for Praha....

• Attraksjoner i Praha

Attraksjoner og severdigheter er det mye av i Praha.  Uansett hva du er interessert i, så finner du det i Praha.  Du kan oppleve...

• Videofilmer fra Praha

Dronefilm fra Praha Her får du en flott dronefilm som viser deg Praha slik byen er på ekte. Og Praha er virkelig vakker og...

• Praha Ferielenker

Praha har mye å by de reisende på. Vi har her samlet noen nyttige linker for deg som skal besøke Praha for en ferietur. For...

• Praha Kart

Klikk på ikonene på kartet over Praha for å få informasjon om attraksjoner og severdigheter. Du kan enkelt zoome kartet ut og...

• Fakta om Praha

Praha er kjent som Kafkas by.  Praha er både den største byen og hovedstaden i Tsjekkia. For mange turister er Praha...

• Klima i Praha

Praha er en helårsdestinasjon som blir besøkt av turister vinter som sommer. Selv om Prahas gamleby ser flott ut under et lag av...

• Reiseartikler om Praha

Gode reiseartikler gir ferien mer mening! Praha er hovedstaden i Tsjekkia og har en lang og fascinerende historie. Her er det...

• Billetter i Praha

På denne siden kan du trygt og enkelt bestille billetter til din Praha-reise. Her får du billetter til show, transport,...