I løpet av 2007 startet Paris forvandlingen til en sykkelby. Det hele var et forsøk på bli mer miljøvennlig i form av å begrense biltrafikken i bybildet. Fra og med 15. juli 2007 ble det mulig å kjøpe såkalte kort eller langtidsabonnement på sykler som står stasjonert totalt 1000 forskjellige steder over hele Paris.
Mer enn 20.000 sykler tilgjengelig
I første omgang ble totalt over 10 000 sykler parkert på disse sykkelstasjonene hvor både turister og vanlig innbyggere kan leie seg en sykkel. Sykkelprosjektet I dag er det mer enn 20.000 sykler tilgjengelig. Det hele finansieres av et reklameselskap som i bytte får enerett til over 1628 annonseplasser rundt om i byen. Prisen for leie av sykkel vil forøvrig være ca. €1 per halvtime + et engangsbeløp.
Et lignende prosjekt har vist seg å være en stor suksess i den franske byen Lyon, her har sykkeltrafikken økt med 30% på to år og bilbruken er gått ned med fire prosent. Selv om det tilsynelatende er mulig å bruke sykkelen mellom Lyon og Paris, så anbefaler vi det ikke. Frankrike er et land som strekker seg over store geografiske områder.
Andre byer følger også spent med på prosjektet og pressekontakt Lepault forteller at hun har fått henvendelser om prosjektet fra blant annet Rio de Janeiro, Sevilla, London og Sydney. De to sistnevnte byene skal etter planene allerede være i gang med å planlegge et tilsvarende konsept.
Av Ole Andreas Auflem
|
Bli aktiv deltaker! Del din ferieopplevelse om et reisemål, gi tips om shopping, restauranter, attraksjoner og severdigheter. Du kan også benytte muligheten til å stille spørsmål eller bare gi ros eller konstruktiv kritikk. På forhånd takk. |